Zon, zee en strand @ Thailand

21 april 2010 - Koh Samet, Thailand

Dag 43: Phang Nga Bay, Thailand

Om 9 uur hadden we de boot van Ko Phi Phi naar Krabi, vanwaar we om 11.30 uur een minibusje naar Phang Nga Bay hadden. Tijdens deze rit per minibus maakten we onze inmiddels alweer vierde aanvaring met de Thaj mee. Gedurende de gehele rit vertoonde onze chauffeur – een nerveuze jonge gast die constant gebeld werd – alles behalve assertief rijgedrag: hij reed veel te hard, haalde in in bochten waarin hij geen overzicht had op het tegemoetkomende verkeer en was constant aan het bumperkleven. Toen er wat van gezegd werd was hij ook nog beledigd en nadat Olmo vroeg of de muziek wat zachter mocht werd hij helemaal boos. De muziek mocht niet zachter, want hij was de chauffeur. Erna plaatste Olmo zijn voeten iets hoger, waarna de chauffeur hem een mep verkocht. Olmo wilde de chauffeur terug slaan, maar voordat hij daar de kans voor kreeg kwam een medereiziger ertussen. Hij vroeg wederom of de chauffeur wat rustiger kon rijden, maar dit verergerde de situatie alleen maar. Nadat hij mij aankeek en vroeg waar ik naar zat te kijken en ik daarna hetzelfde aan hem terug vroeg, begon hij ons zelfs te dreigen met of we wouden sterven in Thailand. In eerste instantie waren we niet zo bang voor zijn dreigementen, maar toen hij wat vriendjes van hem ging bellen hebben we toch maar sorry gezegd, omdat we uiteindelijk wel in zijn land zijn en wij om die reden degenen zijn die moeten oppassen. Gelukkig reed hij daarna wel rustig, zodat we na het middaguur ongedeerd Phang Nga Bay bereikten. Hier vonden we een ruime, nette kamer voor slechts 4 euro. De rest van de dag hebben we het rustig aan gedaan.

Dag 44: Phang Nga Bay, Thailand

Vandaag zijn we vroeg opgestaan voor een tocht van een halve dag door Phang Nga Bay. We zagen onder andere het mangrovebospark, de Tham Lod Cave, Khao Marju (Pekinese Rock), Khao Ping Gan (Leaning Rock), Khao Tapu (Nail Rock), Ko Panji, de Tham Thalu Cave (Pierced Cave) en Khao Khien (Painting Rock). Khao Ping Kan en Khao Tapu zijn beter bekend als James Bond Island en verschenen als Scaramanga’s schuilplaats in The Man with the Golden Gun. De centrale baai zijn andere must-see attractie is Ko Panji, een moslimdorp dat bijna geheel op palen is gebouwd rond een rots die de moskee ondersteunt. Hier kun je ook overnachten en de zonsondergang en –opkomst bekijken, maar dit hebben wij niet gedaan. ’s Middags hebben we de bus naar Khao Sok Nationaal Park genomen. Khao Sok Nationaal Park biedt zowel een aantal makkelijke jungle trails als de kans om het enorme Cheow Lan Lake en zijn kustkant grotten te ontdekken. Veel van het park is bedekt met ondoordringbaar tropisch regenwoud thuis aan gaurs, luipaarden en tijgers en meer dan 155 vogelsoorten. Het beschermt het stroomgebied van de Sok rivier, is bestipt met tientallen watervallen en rijst naar een piek van bijna 1000 meter. En als je geluk hebt zie je zelfs de rafflesia kerrii in bloei. Deze bruine, koolachtige plant is officieel geclassificeerd als de plant met de op-één-na-grootste bloemen ter wereld met een diameter tot aan 80cm en ontrolt zijn enorme roodbruin gekleurde bloembladen ergens tussen december en maart, waarbij hij een walgelijke stank verspreidt om zijn bestuiver, de groen-hoofdige huisvlieg, aan te trekken.

Dag 45 en 46: Khao Sok Nationaal Park, Thailand

We zijn vanmorgen vroeg opgestaan voor een tweedaagse tocht naar het enorme 28-kilometer lange Cheow Lan Lake. Dit was wel even zwaar, want de avond ervoor hebben we flink liggen doorzakken met een paar Engelsen. De eigenaar van een bar in het toeristendorp in Khao Sok Nationaal Park was weg en een Engelander die op zijn bar ‘lette’ deelde gratis bier uit. Met een behoorlijke kater en na slechts een paar uur te hebben geslapen vertrokken we om 9 uur met onze gids richting de pier van het stadje Ban Ta Khun. Hier aangekomen zijn we met een longtailboot over het Cheow Lan Lake naar onze raft houses gevaren. Het Cheow Lan Lake is Khao Sok’s meest bekende kenmerk en de meest populaire bestemming voor begeleide tochten. Tochten combineren over het algemeen een uitstapje naar het meer met een wade door het nabije overstroomde grottenstelsel en een nacht op een drijvend raft house en dit is ook wat wij hebben gedaan. De boottocht naar onze raft houses was erg mooi, omdat je langs fotogenieke karsteilanden, beboste inhammen en mistbeklede bergen die jadegekleurd water omringen vaarde. Alle raft houses zijn rudimentaire bamboestructuren met netten en matrassen en bieden fabelachtige uitzichten op het meer vanaf je kussen. Hoogtepunt van de excursie naar het meer was echter de drie-urige trek naar en door de 800-meter lange hoefijzergevormde Nam Thalu grot. De trek is echter niet voor iedereen, omdat het grotgedeelte een één uur lange wade door de rivier die deze tunnel heeft uitgehouwen bevat: het is er glad op de grond en pikduister en er is een gedeelte van op zijn minst 20 meter waar je moet zwemmen. We zagen er een kikker, honderden vleermuizen, een aantal spinnen (waaronder een schorpioenspin), een aantal vissen en een krab. Toen we weer uit de grot waren kregen we van één van de gidsen een cocablad aangeboden. Dit blad is afkomstig van de cocaplant waar ook cocaïne van wordt gemaakt. We moesten hier op kauwen en daarna met wat water doorslikken. Dit zou je vermogen om zuurstof op te nemen verhogen. Veel merkte ik er echter niet van; volgende keer dus maar eens een aantal proberen. ’s Nachts hebben we nog een nachtsafari gedaan waar we afgezien van een 1,5-meter lange mangoslang weinig bijzonders zagen. Ook de dageraad safari de volgende morgen was niet heel erg bijzonder, aangezien we slechts een aantal apen zagen. ’s Middags zijn we teruggegaan naar het toeristendorp in Khao Sok Nationaal Park vanwaar we om half vijf de bus naar Phuket hebben genomen. Tijdens deze tocht per longtailboot richting de pier van het stadje Ban Ta Khun zagen we wel nog een varaan in het Cheow Lan Lake.

Dag 47 t/m 50: Phuket, Thailand

Phuket is Thailands grootste eiland en de meest welvarende provincie van Thailand met het hoogste inkomen per inwoner. Jaarlijks komen er meer dan één miljoen buitenlandse toeristen naar Phuket (ten opzichte van vijf miljoen in heel Thailand), wat maakt dat Phuket na Pattaya de meest populaire bestemming in Thailand is. Over Phuket wordt ook gezegd dat er meer moskeeën dan tempels zijn, iets wat bijzonder is in een land waar 90% van de inwoners het boeddhisme aanhangt. In Phuket verbleven we in Ao Patong, het drukste en meest populaire strand van alle stranden in Phuket. Vanuit daar hebben we de andere stranden van Phuket verkend. De eerste dag hebben we de stranden ten noorden van Ao Patong verkend: Hat Kamala, Hat Surin en Laem Singh. De mooiste hiervan was Laem Singh, een mooie, kleine, zanderige inham wiens pittoreske combinatie van turkoois water en gladde granieten keien het tot één van Phuket’s fijnste maakt. De tweede dag was het de beurt aan de stranden ten zuiden van Ao Patong, of beter strand, want we zijn die dag maar op één strand geweest, namelijk Hat Nai Harn. Dit is een mooi gevormde baai van wit zand met op de achtergrond kasuarbomen en veel eetstalletjes, maar slechts minimale ontwikkeling. Het is een populaire plek voor dagjesmensen, waardoor het strand wel snel bevolkt met parasols en zonaanbidders kan worden. Ook zijn we nog naar Laem Promthep gereden, een kaap die één van het eiland zijn mooiste plekken is. Vanuit hier heb je een mooi uitzicht op de Andaman Zee en enkele nabijgelegen eilandjes. Tijdens de terugtocht was het Thaise Nieuwjaar, Songkran genaamd, al in volle teugen losgebarsten. Overal langs de kant stonden mensen met supersoakers en emmers water die alles wat voorbijreed of – liep nat maakten. Op zich leuk, maar niet als je op de scooter zit en er constant ijswater over je heen wordt gegooid. Bij aankomst in ons guesthouse waren we dan ook helemaal doorweekt. De volgende dag, 13 april, was het eigenlijk pas echt nieuwjaar. We gingen pas laat de straat op, omdat we nog moe en brak waren van twee avonden stappen zonder niet of nauwelijks te slapen. Dit was wel jammer, want het was echt een geweldig feest! Overal langs de straat stonden mensen te drinken en te dansen. Water kon je gewoon gratis pakken uit tonnen die langs de straat stonden en continu bijgevuld werden. In Thanon Bangla, waar iedereen na het donker heengaat voor zijn eigen smaak van Patong’s beruchte nachtleven, was het helemaal een gekkenhuis. Overal stonden podia waarop iedereen losging. Het was hier werkelijk één groot waterfestijn. Wat ook wel lachen was waren de ladyboys, die continu hun borsten lieten zien en seksistisch bezig waren. Travestieten en transseksuelen zijn veel meer zichtbaar in Thailand dan in het westen. Zo vind je bijvoorbeeld travestieten in normale banen, zelfs in kleine in het binnenland gelegen stadjes, en ook een groot aantal travestieten en transseksuelen in het openbaar – inclusief nationale volleybalsterren en kampioenen in muay thai boksen. Vaak zijn ze zelfs zo goed omgebouwd dat je alleen aan de stem kunt horen of het nu een jongen of toch echt een meisje is. Oppassen dus!

Dag 51: Hua Hin, Thailand

Gisteren heb ik in Phuket om half 6 de bus gepakt richting Hua Hin, Thailand’s oudste strandresort. Hier kwam ik ’s nachts om 4 uur aan, waarna ik tot zonsopkomst in de McDonalds heb gezeten. Toen het eenmaal licht was buiten, ben ik naar het strand gegaan. Ondanks dat het strand van Hua Hin mooi wit was, zijn de stranden van Ko Samui, Krabi en Ko Samet toch verreweg superieur. ’s Avonds heb ik op de grote, levendige nachtmarkt wat gegeten. Lekker eten kun je in Hua Hin ook in de strandboulevard- en inktvispierrestaurants langs Thanon Naretdamri. Deze restaurants behoren tot enkele van de beste plaatsen om van de lokale vangst te genieten. Na het eten heb ik ook nog een Thaise massage genomen. In Phuket had ik deze massage voor het eerst gehad, maar daar vond ik hem wat slapjes. Daarom vroeg ik nu om een extra stevige en dat heb ik gemerkt! Een wat oudere Thaise vrouw heeft me flink laten afzien, maar ondanks dat was het wel erg ontspannend. Wanneer je in Thailand een massage pakt, pak dan wel een Thaise in plaats van een olie massage. De Thaise massage is niet alleen veel beter – de olie massage is meer wrijven dan masseren – maar vaak ook nog eens goedkoper. Ook de voetmassage is een aanrader, net als een fish spa, waarbij vissen de dode huidcellen van je voeten eten.

Dag 52 t/m 55: Pattaya, Thailand

Na het middaguur ben ik vanuit Hua Hin met een minibusje naar Bangkok gereden. Sinds 12 maart demonstreren hier anti-regeringsgezinde betogers, de zogenaamde roodhemden. Op zaterdag 10 april vonden er zelfs gewelddadige confrontaties plaats tussen betogers en veiligheidstroepen, waarbij 25 doden zijn gevallen en vele honderden personen gewond zijn geraakt, waaronder enkele buitenlanders. Thans is de politieke situatie zeer gespannen en nieuwe gewelddadige conflicten kunnen niet uitgesloten worden. Gelukkig was alles toen ik er arriveerde rustig. Ik zag slechts een demonstratie bij het Victoria Memorial, maar deze was vredelievend. Mensen zwaaiden er met Thaise vlaggetjes en er werd muziek afgespeeld. Na een ander minibusje genomen te hebben naar Pattaya, arriveerde ik ’s avonds in Jomtien. De atmosfeer is er minder razend dan in Pattaya, maar je vindt er net als in Pattaya enorme hoogbouw, waarvan er veel appartementen zijn. Na een tijdje gezocht te hebben vond ik er een kamer die meer weg had van een penthouse dan van een guesthouse. We hadden twee balkons, een bank, magnetron, ijskast en tv (met een Nederlands-Belgische zender!) en dit alles voor zo’n dikke 11 euro! We waren één van de eersten, want het matras en het stoeltje zaten nog steeds in de plastic. Misschien dat ik het in de toekomst voor een wat langere tijd ga huren, want voor een maand betaal je slechts 300 euro (inclusief gas, water en licht en schoonmaak) en hier kan ongetwijfeld nog wat vanaf.

De tweede dag hebben we niet veel kunnen doen, omdat het de hele dag regende. De derde en vierde dag hebben we aan het strand gelegen. Wat zo leuk aan het strand van Jomtien is, is dat ze constant met zeevoedsel en exotisch fruit langskomen. Erg lekker allemaal! Tijdens ons verblijf in Jomtien was Songkran nog steeds in volle gang bezig. In tegenstelling tot Phuket vieren ze hier niet één, maar maar liefst negen dagen Songkran! We zijn ook nog een avond gaan stappen in Pattaya, waar het één groot gekkenhuis was. Iedereen was er dronken en er werd constant water en bier op je gegooid. Na het uitgaan hebben we nog een dip in de zee genomen en toen het alweer licht buiten werd zijn we gaan slapen.

Dag 56: Ko Samet, Thailand

Om 8 uur werden we opgehaald door een minibusje dat ons naar de pier van Ban Phe bracht, vanwaar we een boot naar Ko Samet hadden. De eerste dag hebben we op Hat Sai Kaew, het mooiste strand van Thailand, doorgebracht. ’s Avonds hebben we een pizza van 20 inch (een halve meter) met z’n tweeën gegeten. Wanneer je deze in je eentje binnen één uur op krijgt is hij gratis. Dit lukt echter vrijwel niemand. Zo probeerde diezelfde avond een Engelsman dit ook. Hij kwam tot 5/8 deel wat best goed is. Wijzelf kwamen met zijn tweeën tot ruim ¾, maar voelden ons daarna behoorlijk misselijk.

Dag 57: Ko Samet, Thailand

Vandaag hebben we de stranden van Ko Samet verkend. Vanuit het smalle, kleine Ao Phai, Samet’s feeststrand, zijn we naar Ao Tub Tim (ook bekend als Ao Pudsa) gelopen. Dit is een smalle witzanderige baai ingeklemd tussen rotsige punten, beschaduwd met palmen en gesteund door een beboste helling. Daarna zijn we naar het afgezonderde Ao Nuan gelopen, Samet’s kleinste strand. De klautering over de landtong om Ao Nuan te bereiken geeft je een panoramisch blik op de uitgestrektheid van Hat Sai Kaew. Ondanks dat Ao Nuan niet briljant om te zwemmen is, openbaren de rotsen een goede flarde zand wanneer het getijde keert. Een vijf minuten durende wandeling zuidwaarts over het pad vanuit Ao Nuan brengt je naar Ao Cho, een vrij wijde rek strand met slechts een paar bungalowondernemingen plus een pier. Om het volgende punt is de hoefijzerbaai van Ao Wong Duan, na Hat Sai Kaew Samet’s op-één-na populairste strand. Als laatste hebben we Ao Thian (Candlelight Beach) en het aangrenzende Ao Lung Dum bezocht. De smalle witzanderige baai is bestipt met door de golven gladgemaakte rotsen en wordt opgedeeld door grotere rotsen die verscheidene afzonderlijke stranden creëren. De namiddag hebben we wederom doorgebracht op Hat Sai Kaew en ’s avonds hebben we flink wat biri’s geklapt, omdat het de laatste avond was dat we samen waren. Olmo blijft nog vier dagen op Ko Samet, waarna hij terug gaat naar Bangkok voor zijn vlucht terug naar huis. Ikzelf zal mijn reis alleen vervolgen door Cambodja, Vietnam en Laos, waarna ik terug zal keren naar Thailand voor mijn vlucht naar Hong Kong. Vanuit Hong Kong zal ik vervolgens vliegen naar Zuid-Afrika voor het WK Voetbal en na drie maanden reizen door Afrika zal ik weer terug vliegen naar Hong Kong. Tot zover staat mijn planning vast. Waar ik na Afrika in Azië naar toe zal gaan is echter nog onzeker. Ik had gepland om gedurende drie maanden door China, Japan en Zuid-Korea te reizen, maar de laatste tijd voel ik ook steeds meer voor een langer verblijf in Thailand. Het lijkt me leuk om wat langer op een bepaalde plek te verblijven (waarschijnlijk Bangkok of Jomtien), zodat ik alle ins en outs van deze plek leer kennen. Gelukkig heb ik nog even de tijd om me te bedenken. Ik houd jullie op de hoogte!

1. olmo:
    23 april 2010
    eerste reactie van je nieuwe trouwe sitefan !!!

ziet der good oet harie !!!

dikke poen je maat
  2. peter:
    23 april 2010
    jullie reis ziet er fantastisch uit. Graag had ik geweten hoe de politieke toestand eruit ziet. wij reizen normaal op 2 mei naar phuket vlak tegen patong beach. enige aanraders eten,bars, uitgangs punten, waarop opletten. prtigge reis verder. Peter.
  3. Margriet en Jos:
    25 april 2010
    Ha Roy, ich mot Ollie geliek geve, het zuut ter wer good oet.Ut woar good same mit dien maatje en noe geiste allein wieer, meh dich kinnende kump auch dat waal good. Let good op dich zelf en veer blieve dich volge.Enne.. wakker blieve he!!de groetjes vaan de old kids oets Iezeren xx
  4. Gerlachertjes:
    26 april 2010
    Hallo Roy,
    Ik heb zojuist je verhalen weer gelezen. Foto's had ik al eens gisteren bekeken en heb je zojuist nogmaals met Manny gezien. Iedere keer weer een verassing als ik je berichtje krijg. Wij vinden het fijn te horen dat je het erg naar je zin hebt; dat voelt voor mij ook beter. Ik vind het erg knap van jou dat je nu alleen verder gaat en dit avontuur verder alleen aangaat. Ik ben al aan het aftellen. Nog maar 3 maandjes en dan zien wij ons in Tanzania en gaan wij er 2 weken wat moois samen van maken. Geniet ook nu en "take care". Dikke poen van dien mam oet Valkeberg.
  5. Armand:
    26 april 2010
    Hey Roy,

Heel leuk weer te lezen wat voor een avonturen je hebt beleefd. Ben weer benieuwd naar je volgende belevingen.
    Groeten Armand
  6. coen:
    2 mei 2010
    He Roy hoe is het in het verre buitenland. De foto's zijn mooi en zeker die vochtige meisjes. Groeten en alvast proficiat (voor het geval ik het vergeet) met je verjaardag. Groeten Coen
  7. Letty & Richelle:
    4 mei 2010
    Heey Roy,

Hoe is het daar met je? Heb begrepen dat je nu nog alleen over bent gebleven ;) Houd je het nog een beetje vol in je uppie?! Zelfs binnenkort je verjaardag vieren zo ver van iedereen vandaan!
    Leuk te lezen wat je daar zoal meemaakt! Geniet ervan en wees voorzichtig!

Groetjes van Letty & Richelle
  8. Ling Chui:
    3 juni 2010
    Royke,
    wel verstandig om geen ruzie te maken met de chauffeur. Je weet maar nooit met wie jullie te maken hebben..
    Katers en katers..hebben jullie wel genoeg paracetamol?
    Idd! Ik denk dat sommige Thaise travastiet zelfs vrouwelijker en mooier zijn dan een echte vrouw! (uiterlijk dan he)
    Fish spa? Vissen die je dode huidcellen opeten?
    Gerhem, ik denk dat de vis daarna dood zal gaan en dat die niet te eten is!
    Roy, ga je hierna in je eentje op wereld reis!?
    Kan je dit wel aan!?
    Ik let wel een oogje op jou als je in Hong Kong bent. ;)
    gr xx Ling